Ana Sayfa

EKONOMİ

Seyahat ve Yaşam

Sanat-Kültür-Tarih

SPOR

İşletmede Verimlilik

İşletmelerde İSG

TEKNİK BİLGİ ve ÇÖZÜMLER

Haberler & Duyurular

BLOG

Resim ve Karikatürler

Kayıt

İletişim
Hoşgeldiniz!
Çin Ay'a indi
Şans Oyun Sonuçları
SON DEPREMLER
Servis_05
Servis_06
Servis_07
Çift Yarık Deney Videosu
Çin Ay'a indi


 

http://www.adnandakni.com.tr/data/storage/attachments/9942be14c07087279fae1445ea1acfb2.jpg

Çin mitolojisindeki Ay Tanrıçası “Chang’e” ismini taşıyan uzay aracı, halk oylaması sonucu Ay Tanrıçasının evcil beyaz Yeşim Tavşanının adı olan“Yûtu”nun ismi verilmiş 140 kiloluk gezici Ay keşif aracını beraberinde götürdü. Tıpkı sihirli ilacı içtikten sonra evcil beyaz yeşim tavşanı Yûtu’yu yanına alarak Ay’a yerleşen Ay Tanrıçası Chang’e gibi. 
http://www.adnandakni.com.tr/data/storage/attachments/31eb6859aa94d2e1f54e30ac11c74e01.png

Çin, 2 Aralık 2103’te Siçuan’daki Xichhang Uzay Üssü’nden fırlattığı ve 6 Aralık’ta Ay yörüngesine oturttuğu 1,2 ton nihai iniş ağırlığındaki Chang’e-3 insansız uzay aracını 14 Aralık’ta Ay yüzeyine başarıyla indirdi.
Önce 100km’lik yükseklikteki Ay yörüngesinde 8 gün bekletilen Chang’e 3, Sinus Iridum olarak planlanan iniş bölgesi yerine 12 dakika süren zorlu iniş süreci sonunda 6km çaplı Laplace F kraterinin 40km güneydeki Mare Imbrium (44.1214°N, 19.5116°W 2640m irtifa) bölgesine indirilmiştir.

“Ay Sondaj ve Analiz Aracı Yûtu” vasıtasıyla 30m derinliğe kadar sondaj yapılarak, Ay topografik ve jeolojik olarak incelenecek ve Ay kabuğu hakkında veriler toplanacak.
Bu incelemenin birincil amacı Ay’ın volkanik bazı bölgelerinde nispeten bol bulunan Titanyumlu, Uranyumlu bazalt bileşiklerinin ve benzeri elementlerin yerlerinin ve miktarlarının belirlenmesiyle ilgilidir ve gelecekte bu hammaddelerin işlenerek Dünya’ya taşınmasıyla ilgili çalışmalara zamanı geldiğinde devam edilmesi öngörülmüştür.


http://www.adnandakni.com.tr/data/storage/attachments/81e37cfc7b039b31e3c2cbbb3bf7e29e.jpg                         http://www.adnandakni.com.tr/data/storage/attachments/09effe3f0a28ee6a3fd12c16ed609adb.png


Uzay Programının bir parçası olan Ay Araştırma Programı Çin Uzay Ajansı (CNSA) tarafından yürütülüyor. Çin Uzay Programı, Çin Bilimsel Akademisinin 1995 yılında Ay’ın araştırılması konusunda yönetime sunduğu teklif üzerine başlatılmış.

Ay araştırmaları programı “ilk etapta” üç safhadan oluşmakta ve Chang’e 3 planlanan bu safhaların sonuncusu.

http://www.adnandakni.com.tr/data/storage/attachments/da93f5cfd036b4a214bc6da44d46efd9.jpg
 

1995’ten sonra Dünya çevresinde yörüngeye yerleştirilen birçok uydu projelerinin gerçekleştirilmesinin ardından Ay’a gitme projesi ancak 2004 Yılı başlarında kararlaştırıldı ve yaklaşık üç yıl sonra 24 Ekim 2007’de ilk araç Chang’e 1, aynı Uzay Üssü’nden fırlatıldı.
5 Kasım 2007’den itibaren yaklaşık 200km yukarıda Ay yörüngesine oturan araç 1 Mart 2009 tarihine kadar Ay yüzeyinin ayrıntılı 3 boyutlu görüntülerini, Solar rüzgarlarının ve Helyum-3 ile Uranyumlu, Titanyumlu başta olmak üzere önemli bazalt bileşiklerinin bulunduğu bölgelerin kaba bilgilerini topladı ve bilinçli olarak Ay yüzeyine düşürüldü.

http://www.adnandakni.com.tr/data/storage/attachments/d9f37f8c7c98c77e3a879c1e705402bc.jpg
 

Çin’li bilim adamları Ay’ın üç boyutlu haritalarını ve yüzey jeoloji haritalarını kullanılarak Ay’da inilebilecek yeri belirlediler ve bu yer’in ayrıntılılarının netleştirilmesi için bu kez Chang’e 2’nin yapımı için 2008 Ekim ayında karar aldılar.

http://www.adnandakni.com.tr/data/storage/attachments/da23a00c70a53440269db69e75480e04.jpg


http://www.adnandakni.com.tr/data/storage/attachments/c006a853f22e789c3d06ddd2b37e4a45.jpgYaklaşık 2 yıllık çalışmaları sonunda 2,5 tonluk başlangıç ağırlığındaki Chang’e 2, Çin’in Milli Günü olan 1 Ekim 2010’da fırlatıldı ve 6 Ekim 2010’da Ay’daki yörüngesine oturtuldu. Bu Çin’in bir uzay aracını Dünya çevresinde bir yörüngeye oturtmadan direkt Ay çevresinde yörüngeye oturtma işlemini gerçekleştirmesi açısından önem taşıyordu.

Birinci araçtan elde edilen tecrübelerle 2. Aracın teknik kabiliyetleri oldukça iyileştirildi. 12 gün yerine 4 gün 16 saatte Ay’a ulaşması temin edildi ve 100km yakınlıkta yörüngeye oturtularak daha yakından görüntü alması sağlandı. Ay’ın çapında 5 m hatayla ölçüm yapabilecek Lazer Altimetreler kullanılarak ve saniyede 1 yerine 5 kez ölçüm yapılıp daha hassas yüzey taraması gerçekleştirilebildi. Kamera çözünürlüğü 10 kat arttırıldı. Haberleşmede X-Band radyo sinyalleri kullanıldı. Böylelikle Ay’ın önemli madenlerinin ve Helyum-3 izotopunun bulunduğu bölge haritaları daha ayrıntılı olarak oluşturuldu.

Çin, Ay’ın 1,3m çözünürlükte yüzey alanı tarama fotoğraflarını yayınladı ve 9 Kasım 2010’da Chang’e 2’nin bütün hedefleri gerçekleştirdiğini açıkladı.


http://www.adnandakni.com.tr/data/storage/attachments/382ce08b3e6998843fbd9df64bc7639b.png                     http://www.adnandakni.com.tr/data/storage/attachments/09c60affb2993c513136ec274ea838d6.jpg

8 Haziran 2011’de uzatılmış Ay programı biten Chang’e 2, “L2 Lagrange Noktası”na gönderildi ve buraya 77 günlük seyahatin sonunda 25 Ağustos 2011’de ulaştı. Bu noktadan Eylül 2011’den itibaren uzay görüntüleri alınmaya başlandı. 2012’nin sonuna kadar burada kalması beklenilen Chang’e 2’nin 15 Nisan 2012’de “4179 Toutatis” Astroid’i gözlemlemek üzere L2 Lagrange noktasından ayrıldığı açıklandı.

http://www.adnandakni.com.tr/data/storage/attachments/18891612331d5e429b9f3b044752fda8.jpg


13 Aralık 2012’de saniyede 10,73km süratle hareket eden 4179 Toutatis Astroid’ine 3,2km kadar yaklaşıldı. Böylelikle ABD’nin NASA, AB’nin ESA, Japonya’nın JAXA Uzay Ajanslarından sonra “4179 Toutatis”e başarılı olarak yaklaşarak görüntüleyen 4. Uzay Ajansı oldu.

Şubat 2012’de Çin, Chang’e 2’nin bugüne kadar yapılmış en yüksek çözünürlüklü Ay yüzey haritalarının tamamladığını ve bu taramaların bugüne kadar yapılanların en ayrıntılısı olduğunu iddia etti. Mart 2012’de ise Chang’e 3’ün ve Robot Ay Aracı Yutu’nun gövde imalatlarına başlandığını duyurdu.

http://www.adnandakni.com.tr/data/storage/attachments/3db32a846fdf17469ab8b7214bd2e6e6.jpeg

Yukarıdaki temsili rota çiziminde L2 çevresinde bir yörünge çizilmiş görünmektedir ancak bu dikkate alınmamalıdır. L2 noktasında konumlanma asıl olandır.


Chang’e 2 Astroid’i gözlemledikten sonra derin uzay görevine devam etmek üzere buradan ayrıldı. 2014’te Dünya’dan yaklaşık 100milyon km uzakta olacağı ve 300 milyon km uzaklığa yetecek kontrol yakıtının mevcut olduğu belirtiliyor. Bu seyahat sırasında Aracın Çin Uzay Ajansına derin uzay izleme ve kontrol kabiliyetleri hakkında tecrübeler kazandıracağı düşünülüyor.














 
Ana SayfaEKONOMİSeyahat ve YaşamSanat-Kültür-TarihSPORİşletmede Verimlilikİşletmelerde İSGTEKNİK BİLGİ ve ÇÖZÜMLERHaberler & DuyurularBLOGResim ve KarikatürlerKayıtİletişim